Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

SEO en SEA zijn termen die je om de oren vliegen als je in de wereld van online marketing zit. Veel mensen vinden het lastig om deze termen uit elkaar te halen. Het is wel belangrijk dat je weet wat het verschil is, want het zijn twee hele andere dingen. Ben je benieuwd naar het verschil tussen SEO en SEA? Lees dan hieronder wat het precies inhoudt en wat de belangrijkste verschillen zijn. Hopelijk wordt het zo allemaal veel duidelijker en overzichtelijk. Blijf dus gerust even verder lezen.   

SEO 

Om te begrijpen wat het verschil is, moeten beide termen worden uitgelegd. SEO staat voor Search Engine Optimization. Als je er een beetje verstand van hebt, weet je dat SEO in het Nederland eigenlijk zoekmachine optimalisatie betekent. Google is een zoekmachine die alle websites een bepaalde positie geeft. Met zoekmachine optimalisatie is het doel dat je website van jouw bedrijf een goede positie krijgt bij Google. Zo ben je sneller te vinden door bezoekers en potentiële klanten. 

Zoekmachine optimalisatie kent enkele voordelen. Zo is zoekmachine optimalisatie gratis. Daarnaast is het zo dat het resultaat blijft staan. Het is niet zo dat je opeens jouw positie bij Google kwijt bent. Het is echter zo dat zoekmachine optimalisatie een langer proces is in vergelijking met SEA. Het is om die reden belangrijk dat je een goede en duidelijke strategie hebt. 

SEA 

SEA is dus iets anders dan SEO. SEA staat namelijk voor Search Engine Advertising. Dit betekent dat je betaalde reclame plaatst op het internet. SEO is in feite gratis en dat is dan ook een groot verschil. Als je gebruikt maakt van sea, betekent dit dat je betaalt om een reclame te plaatsen voor een bepaalde positie bij Google. 

Een voordeel van SEA is dat je meteen ziet wat het resultaat is. Bij SEA is het makkelijk om de desbetreffende doelgroep te bereiken. Het nadeel is dat SEA dus betaald is. Je moet er wel geld voor neerleggen. Bovendien blijft de advertentie niet staan. Het gaat namelijk weg op het moment dat jij niet meer betaalt. 

Meer verschillen

Er zijn al enkele verschillen tussen SEO en SEA voorbijgekomen, maar dit zijn nog niet alle verschillen. Een belangrijk verschil zit in de zoektermen en zoekwoorden. Bij SEA wordt namelijk gesproken over zoektermen. Als het gaat om SEO, dan draait het allemaal om het gebruik van de beste zoekwoorden. 

Het is verstandig om SEO en SEA te combineren. Zo haal je het maximale uit B2b online marketing. Tegenwoordig is online marketing niet meer weg te denken. Ieder bedrijf moet dus goede stappen te zetten om als bedrijf te kunnen groeien op het gebied van online marketing. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *